Hvis du skulle have glemt det eller troet det var en myte, så kommer der her noget ny forskning, der beviser det: Hvis du betaler kontant, bruger du færre penge, end hvis du betaler digitalt.
Det danske videnskabssite videnskab.dk har gennemgået en stor australsk undersøgelse(klik her for artikel)  der blandt andet konkludere at:
Vores seneste forskning giver et godt råd til alle, der ønsker at spare penge: Hav flere kontanter på dig!
Med udgangspunkt i kilder fra både forskningen og industrien kombinerede vores forskerhold resultaterne fra mere end 40 års forskning om forbrugeradfærd og betalingsmetoder i et stort datasæt.
Datamængden spænder over 71 forskningsartikler, 17 lande og mere end 11.000 deltagere.
Avancerede metaanalyseteknikker gjorde det muligt for os i fællesskab at analysere resultaterne fra alle disse tidligere studier og igen gennemgå deres fund.
Vi fandt, at kontantløse betalinger faktisk var forbundet med et større forbrug af penge sammenlignet med kontantbetalinger, hvilket i forskningslitteraturen kaldes ‘den kontantløse effekt’.
Den kontantløse effekt var konsekvent på tværs af alle andre betalingsmetoder i datasættet.’

GØR ONDT
Forskerne fandt endnu et interessant fænomen ved brugen af kontanter: Det føles fysisk ubehageligt at skille sig af med dem!
Den førende teori til at forklare denne effekt er forskellen på, hvor ‘ondt det gør at betale’, som er et koncept, der først dukkede op i 1996, og som beskriver de følelser, vi har, når vi bruger penge.
Vores valg af betalingsmetode kan påvirke ‘smerteniveauet’.
Når vi betaler med kontanter, skal vi fysisk tælle sedler og mønter og så aflevere dem. Mennesker forsøger altid at undgå tab, og betaling med kontanter betyder, at vi fysisk mister en håndgribelig genstand.
Omvendt skal der ikke afleveres noget, når vi betaler kontantløst. Vi mister ikke noget håndgribeligt ved at swipe eller taste kortnummeret, så det føles mindre smertefuldt’, skriver altså videnskab.dk.

 

GOD SOMMER! OG HUSK AT HÆVE KONTANTER, SÅ SPARER DU OGSÅ PENGE!

5 replies
  1. Jesper
    Jesper siger:

    Artiklen er fra 2011, men lige den mekanisme har næppe ændret sig. Folk er mere tilbøjelige til at foretage impulskøb, hvis de betaler digitalt, og impulskøbene er typisk usunde ting, der frister, mens de står i kø.

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *