Indlæg

Kan være et billede af tekst, der siger "BM! nets Flere danskere udskifter kontanter med mobile betalingslosninger"
NETS, der som bekendt helst så kontanter døde og begravede til fordel for et KONTANTLØST samfund, er igen ude med riven efter vores analoge penge:
‘I en rapport fremgår det, at 28 procent af danskerne i 2026 svarede, at de aldrig bruger kontanter.
Det er en stigning på 11 procentpoint fra 2020, hvor 17 procent svarede, at de aldrig bruger kontanter.
Det er nu kun knap 14 procent af danskerne, der bruger kontanter som betalingsmiddel i løbet af en gennemsnitlig måned.’, skrives der hos BT.
Og det lyder jo slemt, og det er ikke helt forkert men det er heller ikke helt rigtigt, vel?
KUN BUTIKKER
NETs har nemlig spurgt om kontanter til brug ved køb i BUTIKKER – og mange danskere bruger dem som bekendt også mellem hinanden, til gaver og betaling for privat salg, for slet ikke at tale om, at vi selvfølgelig har kontanter liggende, til krig eller krise.
Og ifølge vores NORDSTAT undersøgelse fra sidste år, ja så bruger 88 procent af danskerne kontanter, mod kun 12 procent der har angivet at de aldrig har rede penge mellem hænderne.
42 procent af os bruger kontanter mindst en gang om måneden, heraf 18 procent en gang om ugen og 37 procent nogle gange om året. : https://bevarkontanter.dk/ny-undersoegelse-87-procent-af-danskerne-bakker-op-om-kontanterne/
Det er da meget pænt, ikke? 
GAMLE TAL
Derudover sammenligner NETS med deres egne, ældste tal når de skriver:
‘I en rapport fremgår det, at 28 procent af danskerne i 2026 svarede, at de aldrig bruger kontanter.
Det er en stigning på 11 procentpoint fra 2020, hvor 17 procent svarede, at de aldrig bruger kontanter.’
Det betyder, at ændringen i forhold til 2024 er på maksimalt 1 procent, hvilket nærmer sig almindelig statistisk usikkerhed.
HVAD SKAL DET TIL FOR?
Fra Bevar Kontanter skal der også lige lyde en bekymret sang: HVORFOR vil NETs så gerne tale kontanterne ned? Vi lever som bekendt i en usikker tid, og det er faktisk kun her i Danmark, vi er helt hysteriske med at afskaffe et stykke seriøst beredskab, vi er helt sikre på virker, også hvis strømmen går – eller systemerne går helt ned, som det skete for netop NETS for et lille års tid siden, hvor hele Danmark gik i stå og bilerne holdt i timelange køer på Storebæltsbroen efter en softwarefejl.
Det fælles mål må vel være et så robust samfund som mulig – med kort, mobile- og apple-pay, men også og i den grad med kontanter.
Så: Keep Calm and Carry Cash. Og det gælder også jer, NETS 😉


En helt ny, stor undersøgelse fra analyse-bureauet NORSTAT, udført for SikkerhedsBranchen og bevægelsen Bevar Kontanter, viser at danskerne er historisk glade deres for mønter og sedler. I undersøgelsen har vi bla. spurgt om Danmark skal være kontantløst, og det er 87 procent imod.

Bevar Kontanter og SikkerhedsBranchen har i samarbejde med analysebureauet Norstat(tidligere Userneeds) spurgt 1000 repræsentativt udvalgte danskere om deres forhold til kontanter, og en ting stod lysende klart: 87 procent af os ønsker fortsat at bruge og have kontanter, uanset vores forhold til dankort, mobilepay og alt det andet digitale.
Kun 13 procent ønsker sig et kontantløst samfund.
Det er 13 procent flere, der  støtter klingende mønt og knitrende sedler end i 2020, hvor 74 procent ville bevare kontanter, ifølge en tilsvarende undersøgelse fra samme bureau.

Kontanter er bedst i krig og krise
Det er ikke kun sentimentalitet, der binder danskerne til kontanter. 40 procent af os har en beholdning af kontanter liggende til krig eller krise, og 66 procent vil foretrække at have kontanter liggende, når det spidser til, 17 procent satser på mobilepay eller andet på telefonen, 9 procent håber det internetnationale kreditkort virker og kun 9 procent stoler på det nationale dankort.

88 procent bruger kontanter
88 procent af danskerne bruger kontanter, mod kun 12 procent der har angivet at de aldrig har rede penge mellem hænderne. 42 procent af os bruger kontanter mindst en gang om måneden, heraf 18 procent en gang om ugen og 37 procent nogle gange om året.
Hvis man skulle få danskerne til at bruge kontanter endnu mere, så ville det være rart med flere hæveautomater, mener 22 procent, mens en ligeså stor gruppe er klar til at skifte til kontanter, hvis der kommer flere gebyrer på digitale overførsler. 17 procent mener, at de ville bruge endnu flere kontanter, hvis bankerne havde flere betjente kontantkasser, mens 6 procent allerede har kontanter som deres mest foretrukne betalingsmiddel.

Mistænkeliggørelse
Spørger man danskerne hvad der gør det svært for dem at bruge kontanter, ja, så er det praktiske det, der fylder mest: 39 procent synes de er besværlige at have i lommen. Men bekymrende 24 procent føler også de bliver udskammet og mistænkeliggjort, som var de kriminelle, bare fordi de bruger kontanter, mens 16 procent klager over, at bankerne slet ikke vil modtage deres kontanter.


Stor opbakning til kontantreglen

Danmark har en kontantregel. Den betyder, at butikker der tager imod kort og anden digital betaling også skal tage imod kontanter. Det er en regel, Norge netop har taget til sig og som Sverige, der ellers har satset hårdt på det kontantløse samfund, er i fuld gang med at gennemføre for hele landet, blandt andet for at sikre samfundet i tilfælde af krig og krise.
Herhjemme har forskellige organisationer som Dansk Erhverv og Horesta krævet loven ændret, så det var frivilligt for erhvervsdrivende om de ville tage imod kontanter.
Men det er der slet ikke opbakning til.
68 procent støtter den nuværende kontantregel, og 18 procent ønsker den endda strammet, så også festivaler og ubemandede miljøer skal overholde den, mens kun 14 procent ønsker den afskaffet.

LÆS MERE:

Norstat undersøgelse af kontanter i DK 2025

TIDLIGERE UNDERSØGELSE FRA 2020

billede fra hvidbogen

Bevægelsen Bevar Kontanter har sammen med Sikkerhedsbranchen lavet en ‘hvidbog’ til alle jer, der ikke lige kan huske, hvorfor det nu er vi skal have kontanter i en verden med dankort, mobilepay og alle de andre ting, der kræver strøm og mobiler og terminaler og kan risikere at falde fra hinanden, hvis de bliver udsat for cyberangreb….
Du kan downloade den her: SikkerhedsBranchens hvidbog om kontanter

billede fra hvidbogen

Den kan også printes og afleveres til din bank, din lokale købmand og ikke mindst: Til din lokale politiker!

God fornøjelse med den.